WARTO WIEDZIEĆ - Poradnik dla rodziców kolonistów i obozowiczów

 

Szanowni Państwo!

Zanim dokonacie Państwo rezerwacji bardzo prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami, które mogą pomóc w wyborze oferty, załatwieniu spraw formalnych związanych z wyjazdem (np. dofinansowanie z zakładu pracy) oraz kwestiami organizacyjnymi związanymi z wyjazdem dziecka na kolonię lub obóz.

 

WYBÓR OFERTY

Bardzo prosimy o uważne zapoznanie się z ofertą przed dokonaniem rezerwacji. Jeśli nie są Państwo pewni, czy dana oferta jest odpowiednia dla waszego dziecka (pod względem wiekowym, lub realizowanego programu), prosimy o kontakt z biurem. Postaramy się rozwiać wszelkie wątpliwości i pomóc w wyborze.

 

DOKUMENTY I FORMALNOŚCI

- Każde dziecko, które wyjeżdża na kolonię lub obóz za granicą musi posiadać ważny dowód osobisty lub paszport!!!

- Na obozy krajowe prosimy o zabranie legitymacji szkolnej. W przypadku imprez z dojazdem koleją legitymacja szkolna jest warunkiem przyznania biletu ze zniżką.

- KARTA KWALIFIKACYJNA NA WYPOCZYNEK - Po założeniu rezerwacji na wyjazd na adres e-mail Osoby zawierającej umowę podany w rezerwacji zostaje przesłany e-mail z linkiem do uzupełnienia formularza do karty kwalifikacyjnej. Po jego uzupełnieniu następuje kwalifikacja uczestnika na wypoczynek. Po zakwalifikowaniu zostaje przesłany e-mail z wypełnionym drukiem karty kwalifikacyjnej, który jest gotowy do druku (prosimy drukować dwustronnie). Każdy uczestnik musi w dniu wyjazdu przekazać kierownikowi na zbiórce kartę kolonijną - wypełnioną i podpisaną przez niego oraz jego rodzica/opiekuna prawnego. Bez karty uczestnik nie może pojechać na wyjazd.

- Jeżeli uczestnik jest pełnoletni lub w trakcie wyjazdu ukończy 18 lat, musi w dniu wyjazdu przekazać kierownikowi na zbiórce wypełnione i podpisane Oświadczenia osoby pełnoletniej (POBIERZ)

- Regulamin – każdy uczestnik oraz rodzice zobowiązani są do podpisania i przestrzegania regulaminu kolonii. Regulamin znajduje się na karcie kwalifikacyjnej dostępnej na naszej stronie.

- Bardzo prosimy o wpisanie na kartę kwalifikacyjną wszystkich informacji o stanie zdrowia dziecka, uczuleniach, przebytych chorobach, operacjach i zażywanych lekach. W razie wypadku lub nieszczęśliwego zdarzenia informacje zawarte na karcie mogą się okazać niezwykle istotne.

- Prosimy o zaznaczanie na karcie wszelkich informacji dotyczących opieki nad dzieckiem – np. zgoda na wyjścia na dyskoteki itp.

- Podstawą potwierdzenia rezerwacji jest podpisanie umowy-zgłoszenia oraz dokonanie wpłaty.

 

DOFINANSOWANIA Z ZAKŁADÓW PRACY

– Jeśli Państwa zakład pracy dofinansowuje wyjazdy dzieci na letni wypoczynek prosimy o dostarczenie do biura zaświadczenia z zakładu pracy potwierdzającego kwotę dofinansowania.

- Na życzenie wystawiamy zaświadczenia o uczestnictwie dziecka w wyjeździe.

 

KURATORIUM

Każdy wyjazd jest zgłaszany i zatwierdzany przez odpowiednie Kuratorium Oświaty. Potwierdzenie zgłoszenia mogą Państwo znaleźć na stronie internetowej: www.men.gov.pl/pl/wypoczynek

Zgodnie z nową ustawą  z dnia 11 września 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty od kwietnia 2016 roku kuratoria nie będą wydawać potwierdzenia zgłoszeń w formie papierowej, będą one dostępne jedynie w formie elektronicznej.

 

KADRA

Opiekę nad dziećmi sprawują wyłącznie osoby z wymaganymi przez polskie prawo uprawnieniami (są to wychowawcy po odpowiednim przeszkoleniu i z doświadczeniem w pracy z dziećmi i młodzieżą lub czynni nauczyciele). Uprawnienia kadry są weryfikowane przez odpowiednie Kuratorium Oświaty. Wiek kadry może być różny, zwykle nie jeżdżą z nami wychowawcy młodsi niż 23-25 lat (najczęściej są to studenci AWF lub kierunków pedagogicznych, albo czynni zawodowo nauczyciele). Ponieważ wiemy jak ważna jest dobra kadra, z Waszymi dziećmi wyjeżdżają wychowawcy zaangażowani, z pasją i pomysłami.

Jeśli Twoje dziecko ma swojego ulubionego wychowawcę i chciałoby mieć gwarancję że Pani Kasia lub Pan Paweł będą na kolonii również w tym roku – zapytaj w biurze, na który turnus jadą i gdzie.

 

UBEZPIECZENIE

- Wszyscy uczestnicy objęci są ubezpieczeniem TU Signal Iduna:

            - KL (Koszty Leczenia do 20000 EUR), NNW (Następstwa Nieszczęśliwych Wypadków do kwoty 7000 zł) i bagażu (do kwoty 800 zł) w przypadku imprez zagranicznych,

            - NNW w przypadku imprez krajowych.

- Szkody z tytułu NNW i zniszczenia bagażu zgłaszają Państwo samodzielnie do zakładu ubezpieczeń. W celu uzyskania odpowiednich druków i instrukcji wypełnienia prosimy o kontakt z biurem.

- Szkody z tytułu kosztów leczenia uczestników (dotyczy wyłącznie młodzieży i dzieci na koloniach) ponoszone są podczas wyjazdu przez biuro lub bezpośrednio przez ubezpieczyciela w związku z tym nie muszą Państwo zgłaszać ich do zakładu ubezpieczeń.

- Na wyjazdy zagraniczne polecamy również zabranie karty EKUZ (Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego). Karty te są wydawane bezpłatnie przez oddziały NFZ. Więcej informacji znajdą Państwo na stronie: www.nfz.gov.pl

- Istnieje możliwość wykupienia dodatkowego ubezpieczenia pokrywającego koszty rezygnacji z wyjazdu w przypadku wystąpienia sytuacji losowych (np. choroby dziecka). Ubezpieczenie to można wykupić nie później niż 5 dni po dokonaniu rezerwacji. W celu uzyskania dodatkowych informacji prosimy o kontakt z biurem.

- Istnieje również możliwość samodzielnego doubezpieczenia dziecka na wyższą kwotę lub ubezpieczenia dodatkowego w dowolnym Towarzystwie Ubezpieczeniowym. W przypadku wykupienia takiego ubezpieczenia prosimy o przekazanie odpowiednich informacji (wraz z numerem polisy i numerami alarmowymi) kierownikowi wyjazdu. Informację dla kierownika prosimy przekazać

 

CO WARTO ZABRAĆ NA WYJAZD:

Dobrze, by dzieci uczestniczyły w pakowaniu się przed wyjazdem, wtedy orientują się co i gdzie mają spakowane. Pakując dziecko pamiętajmy, że ciężar walizki powinien uwzględniać możliwości dziecka (powinno być w stanie samo unieść walizkę lub plecak), zwykle lepiej sprawdzają się walizki z kółkami niż plecaki. Sugerujemy podpisać bagaż imieniem i nazwiskiem dziecka wraz z telefonem i miejscem docelowym wyjazdu. Artykuły higieniczne i prowiant na drogę najlepiej spakować do podręcznego plecaka, który później może być wykorzystany na wycieczki czy wyjścia na plażę.

 

Lato – lista sugerowanego bagażu: 

- ręczniki (mały, kąpielowy), mydło lub żel pod prysznic, pasta i szczoteczka do zębów, szampon,

- czystą bieliznę na każdy dzień,

- krem do opalania z filtrem, proszek do prania (niedużą ilość), chusteczki higieniczne,

- ciepłe bluzy, sweter lub polar, długie i krótkie spodnie,

- piżama, strój sportowy (dres, krótkie spodenki),

- strój kąpielowy, przeciwsłoneczne nakrycie głowy,

- kurtka przeciwdeszczowa,

- min. dwie pary butów (w tym obuwie sportowe i sandały) oraz klapki kąpielowe,

- mały plecak na wycieczki,

- worki na brudne rzeczy,

- środki przeciw komarom i kleszczom,

- w zależności od charakteru obozu dodatkowo należy zabrać: dodatkowy ręcznik kąpielowy, buty do chodzenia po górach, strój sportowy na zajęcia sportowe, inne rzeczy opisane w uwagach na stronie przy konkretnej ofercie.

- legitymacja szkolna, dowód osobisty lub paszport (na wyjazd zagraniczny).

 

Zima – lista sugerowanego bagażu: 

- czapka, rękawiczki, szalik (kilka par na wypadek przemoczenia),

- ręczniki (mały, kąpielowy), mydło lub żel pod prysznic, pasta i szczoteczka do zębów, szampon,

- czystą bieliznę na każdy dzień,

- ciepłe skarpety na każdy dzień + zapasowe (na narty potrzebne są ciepłe skarpety do kolan),

- krem do opalania z filtrem, proszek do prania (w małej ilości), chusteczki higieniczne- minimum 2 opakowania,

- ciepłe bluzy, swetry lub polary,

- piżama, strój sportowy (dres),

- strój kąpielowy (o ile w programie jest wyjście na basen),

- ciepła kurtka na narty,

- ciepłe zimowe buty, obuwie sportowe oraz klapki kąpielowe lub/i kapcie,

- mały plecak na wycieczki,

- worki na brudne rzeczy,

-mały termos,

- sprzęt na obóz narciarski: narty z wiązaniami (naostrzone), buty, kijki, gogle, rękawice narciarskie, kask. Uwaga: narty, buty kijki można wypożyczyć na miejscu. Kask najlepiej, aby dziecko miało własny. Rękawice i gogle należy mieć własne.

- legitymacja szkolna, dowód osobisty lub paszport (na wyjazd zagraniczny).

 

KONTAKT Z DZIECKIEM

- Na zbiórce przed wyjazdem otrzymają Państwo numer kontaktowy do kierownika wypoczynku. W przypadku jakichkolwiek problemów zgłaszanych przez dziecko prosimy o kontakt z kierownikiem w pierwszej kolejności. Kierownik jest na miejscu wraz dziećmi i to on może zareagować najszybciej i rozwiązać lub usunąć ewentualny problem. Ponadto na naszej stronie internetowej znajdą Państwo numer telefonu do biura czynny w godz. od 09 – 17.00 oraz numer alarmowy aktywny poza godzinami pracy biura oraz w dni wolne.

- Nie zalecamy zbyt częstego telefonowania do dzieci, ponieważ rozprasza je to podczas zabawy często utrudniając realizacje programu np. jeśli dziecko odbiera po kilka telefonów dziennie od rodziców, czy dziadków. Częste telefony, zamiast zmniejszyć tęsknotę za rodzicami, tylko ją podsycają. Najlepiej umówić się z dzieckiem na 1 telefon dziennie o stałej porze (najlepiej podczas poobiedniej przerwy).

- Jeśli dziecko lub wychowawca nie odbiera telefonu, prosimy o cierpliwość. Może się zdarzyć, że akurat wszyscy są w wodzie, grają w piłkę na plaży lub przechodzą przez ulicę i nie mają możliwości odebrania lub po prostu nie słyszą dzwonka.

- Jeśli chcą Państwo odwiedzić dziecko na kolonii – prosimy o kontakt z kierownikiem turnusu.

Jeśli chcecie Państwo lub rodzina odwiedzić dziecko i zabrać na jakiś czas poza teren kolonii, to wymagane jest złożenie u opiekuna pisemnej informacji z Państwa danymi.

 

SPRZĘT ELEKTRONICZNY

Nie polecamy wyposażania dzieci oraz młodzieży w drogie telefony komórkowe oraz inny sprzęt elektroniczny (aparaty fotograficzne, gry, tablety itp.), ponieważ podczas zabawy mogą one ulec zgubieniu lub zniszczeniu. Biuro, ani wychowawcy nie ponoszą odpowiedzialności za zgubiony lub zniszczony sprzęt. Ponadto ciągłe korzystanie z urządzeń elektronicznych odrywa dzieci od zabawy i integracji z rówieśnikami, a zgubienie lub zniszczenie naraża na niepotrzebny stres.

 

ZAKWATEROWANIE

- Wszystkie budynki, w których kwaterowane są dzieci spełniają wymagania stawiane obiektom przeznaczonym dla wypoczynku dzieci i młodzieży.

- Zwykle pokoje są kilku osobowe (2,3,4,5). Dzieci przy kwaterowaniu dzielone są ze względu na płeć, wiek i ewentualne życzenia. Jeśli dziecko chce być w pokoju z koleżanką lub kolegą (tej samej płci) to prosimy o zaznaczenie tego przy rezerwacji.

- Nie gwarantujemy dostępu do sieci Wi-Fi na terenie hotelu/pensjonatu. Część obiektów (zwłaszcza za granicą) posiada dostęp do sieci tylko na terenie recepcji.

- Najtańszym sposobem na uzyskanie dostępu do Internetu za granicą jest kupienie miejscowej karty telefonicznej (zwykle są to koszty rzędu kilku-kilkunastu euro).

- Wszelkie uwagi dotyczące zakwaterowania na miejscu prosimy zgłaszać wychowawcom. Szczególne prośby i życzenia prosimy zgłaszać przed wyjazdem, a najlepiej przed dokonaniem rezerwacji.

  

WYJAZD I POWRÓT

- Na umowach podajemy godziny odjazdu, prosimy więc o wcześniejsze przybycie na zbiórkę (ok. 20 minut).

- Dziecko z autokaru lub obozu może odebrać wyłącznie opiekun prawny lub inna dorosła osoba do tego upoważniona. Jeśli nie mogą Państwo odebrać swojego dziecka sami, prosimy o przekazanie pisemnego upoważnienia kierownikowi wypoczynku lub pracownikowi naszego biura oraz poinformowanie biura przed przyjazdem autokaru, kto odbierze dziecko.

- Orientacyjne godziny powrotu podajemy na zbiórce w dniu wyjazdu. Ponieważ czas przejazdu uzależniony jest od warunków na drodze i może ulec zmianie, prosimy o pozostawanie w kontakcie z dzieckiem w celu potwierdzenia ostatecznej godziny powrotu.

 

TRANSPORT

- Podczas przejazdów na kolonie korzystamy z licencjonowanych i sprawdzonych przewoźników. Wszystkie autokary i busy wykorzystywane podczas imprezy są w pełni sprawne technicznie, posiadają ważne badania diagnostyczne oraz ważny protokół z kontroli policji przeprowadzonej w ciągu ostatnich 30 dni (zgodnie z obowiązującymi przepisami) licząc od daty wyjazdu. Autokary są klimatyzowane, posiadają WC i DVD.

- Wielkość autokaru zależna jest od ilości uczestników wyjazdu (mogą to być autokary piętrowe lub np. w przypadku połączeń antenowych – mniejsze busy).

- Przerwy podczas przejazdu odbywają się co 3-4 godziny.

- Na wyjazdy zagraniczne zalecamy, aby młodzież posiadała drobne pieniądze w walutach krajów przez które będzie przebiegać trasa lub drobne euro, ponieważ toalety po drodze mogą być płatne. Podczas postojów na stacjach benzynowych istnieje również możliwość zakupu napojów i przekąsek.

- Ze względu na dojazdy dzieci z różnych miejscowości przejazd na miejsce docelowe może nie zawsze odbywać się najkrótsza trasą. Przejazdy do miejsca głównej zbiórki mogą być realizowane przez tzw. połączenia antenowe, które zawsze odbywają się pod opieką konwojenta/opiekuna. Możliwe jest również realizowanie połączeń antenowych przy pomocy komunikacji publicznej (np. Polskim Busem).

- Połączenia antenowe są realizowane przy grupach min. 8 osobowych.

- Prosimy, aby każde dziecko posiadało nie więcej niż 1 sztukę bagażu głównego (o wadze która pozwoli mu się samodzielnie przemieszczać z bagażem) oraz bagaż podręczny (najlepiej, aby był to plecak, który można potem wykorzystać podczas wycieczek).

- Jeśli dziecko źle znosi jazdę autokarem prosimy o zaopatrzenie dziecka w lekarstwa przeciwko chorobie lokomocyjnej.

- Podczas podróży nie zalecamy spożywania napoi energetycznych, ponieważ mają bardzo mocne działanie moczopędne.

 

INNE WAŻNE INFORMACJE

- Wszelkie uwagi i życzenia dotyczące wyżywienia lub szczególnych diet prosimy uzgadniać z biurem PRZED dokonaniem rezerwacji. Nie wszystkie obiekty mają możliwość przygotowywania posiłków dietetycznych, wegetariańskich, wegańskich itp.

- Jeśli dziecko w trakcie kolonii musi zażywać jakiekolwiek leki prosimy o wyraźne ich opisanie, osobne spakowanie i przekazanie wychowawcy na zbiórce wraz z upoważnieniem dla wychowawcy. Ważne jest opisanie sposobu dawkowania leków.

- Można zdeponować kieszonkowe dziecka u wychowawcy. Zalecamy to zwłaszcza w przy wyjeździe młodszych dzieci, które nie umieją jeszcze same gospodarować pieniędzmi. Prosimy o przygotowanie niezaklejonych kopert z nazwiskiem i imieniem dziecka oraz podaną kwotą, najlepiej żeby kieszonkowe było przygotowane w drobnych nominałach. Mogą Państwo dopisać na kopercie kwotę jaką dziecko ma otrzymywać każdego dnia. Dobrze jest przed wyjazdem porozmawiać z dzieckiem na temat rozsądnego wydawania kieszonkowego.

- Przypominamy, że chore dziecko nie może jechać na obóz. Aby uniknąć ewentualnych kosztów związanych z niemożliwością wyjazdu dziecka na obóz z powodu choroby, proponujemy wykupienie dodatkowego ubezpieczenia od kosztów rezygnacji z imprezy. Ubezpieczenia takie można wykupić do 5 dni od dokonania rezerwacji. Więcej informacji uzyskają Państwo w biurze.

- Najtańszym sposobem na uzyskanie dostępu do internetu za granicą jest kupienie miejscowej karty do telefonu (zwykle są to koszty rzędu kilku-kilkunastu euro).

- Wyjścia na dyskoteki w klubach odbywają się w niektórych miejscowościach i ZAWSZE pod opieką wychowawców, może w nich uczestniczyć młodzież powyżej 16 roku życia. Jeśli mają Państwo jakiekolwiek uwagi dotyczące uczestnictwa dziecka w dyskotekach, to prosimy je dopisać na karcie kwalifikacyjnej.

- Na obozy mogą jeździć uczestnicy pełnoletni (z klas maturalnych). Podpisują jedynie regulamin oraz oświadczenie o przestrzeganiu zasad obozu. Uczestnicy pełnoletni są traktowani tak samo i przestrzegają tych samych reguł, co pozostali uczestnicy wyjazdu.

 

DODATKOWY PORADNIK:

Poradnik "Mamo, Tato - jadę na kolonię! czyli krótki poradnik dla rodziców" do pobrania TUTAJ